Czy suszone owoce są zdrowe?

0
189
suszone owoce, czy suszone owoce są zdrowe, suszone owoce na diecie, suszone śliwki, suszone morele, daktyle, rodzynki
fot. unsplash.com

Wiele osób eliminuje ze swojej diety suszone owoce ze względu na ich wysoką kaloryczność. Uważają oni, że duża zawartość cukrów może przyczynić się do wzrostu wagi. Czy słusznie? Jakie wartości odżywcze mają suszone owoce? Czy są tak samo zdrowe, jak świeże?

Suszenie to jedna z najpopularniejszych metod konserwacji żywności – w szczególności owoców. Proces ten polega na zmniejszeniu ilości wody zawartej w danym produkcie (z ok. 80% do 20-25%). Pozwala to na przedłużenie jego trwałości. Dzięki temu możemy cieszyć się smakiem słodkich owoców nawet w okresie zimowym, kiedy to brakuje świeżych owoców sezonowych.

suszone owoce, czy suszone owoce są zdrowe, suszone owoce na diecie, suszone śliwki, suszone morele, daktyle, rodzynki
fot. unsplash.com

Głównym zarzutem kierowanym w stronę owoców suszonych jest ich wysoka kaloryczność. Dla przykładu 100 g świeżych śliwek (ok. 2 sztuk) ma tylko 49 kcal, a tyle samo gramów śliwek suszonych (14 sztuk) ma aż 282 kcal. Jednak warto wspomnieć o tym, że ze względu na to, że suszone owoce są dość słodkie, jest mniejsze prawdopodobieństwo, że zjemy ich bardzo dużo. Należy także zwrócić uwagę na zawartość błonnika w obu rodzajach śliwek. W wersji suszonej jest go ponad 5 razy więcej niż w wersji świeżej (kolejno 9,4 g i 1,6 g w 100 g produktu). Błonnik wykazuje korzystne działanie na nasz układ pokarmowy. Warto zatem zadbać o jego odpowiednią podaż.

Przegląd najpopularniejszych owoców suszonych

Suszone śliwki

Są kopalnią cennych składników odżywczych. Przede wszystkim mają mnóstwo żelaza i fosforu, co sprawia, że są szczególnie polecane weganom i wegetarianom. Co więcej, są lepszym źródłem witaminy A niż świeże śliwki. Wysoka zawartość błonnika w suszonych śliwkach sprawia, że mogą stać się skuteczną bronią w walce z zaparciami, ponieważ jest to substancja, która poprawia perystaltykę jelit i ułatwia wypróżnianie.

Suszone morele

Mają dużo potasu, wapnia i fosforu. Ze względu na wysoką zawartość witaminy A polecane są osobom borykającym się z problemami skórnymi (kłopoty z cerą, trądzik).

Suszone daktyle

To bogactwo potasu, który usprawnia pracę serca i wspomaga funkcjonowanie mięśni. Co więcej, daktyle są doskonałym źródłem kwasu foliowego, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu. Każda kobieta w ciąży powinna zatem wzbogacić swój jadłospis o suszone daktyle.

Warto również wspomnieć o tym, że suszone daktyle są wyjątkowo słodkie. Mogą stanowić znakomity zamiennik cukru. Często wykorzystuje się je go przygotowywania słodkich deserów, ciast czy ciastek w wersjach fit.

Suszona żurawina

W suszonej żurawinie znajdują się takie substancje jak witamina E, witamina C, kwercetyna, miedź i mangan. Jest ona także źródłem cennych bioflawonoidów, które obniżają ryzyko rozwoju chorób układu krwionośnego. Regularne spożywanie suszonej żurawiny przyczynia się do walki z infekcjami układu moczowego oraz może mieć korzystny wpływ na stan zębów.

Rodzynki

Dostarczają witamin z grupy B, witaminy C i E, miedzi oraz wapnia. Pamiętajmy, że wapń jest głównym budulcem kości, dlatego należy zadbać o jego odpowiednią podaż. W rodzynkach znajduje się także mnóstwo antyoksydantów, które wykazują działanie przeciwnowotworowe.

Suszone jabłka

Są kopalnią takich składników jak witaminy z grupy B, bor, kwercetyna, potas, witamina C i polifenole. Dzięki temu ich regularne spożywanie będzie mieć korzystny wpływ m.in. na pracę serca, układ krążenia, kondycję skóry oraz odporność.

Czy warto jeść suszone owoce?

suszone owoce, czy suszone owoce są zdrowe, suszone owoce na diecie, suszone śliwki, suszone morele, daktyle, rodzynki
fot. unsplash.com

Suszone owoce przede wszystkim są doskonałym źródłem energii. Wprowadzenie ich do diety może mieć korzystny wpływ na zdrowie i samopoczucie. Według badań umiarkowane spożycie suszonych owoców może obniżać ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 i miażdżycę. Suszone owoce mogą zmniejszać ciśnienie krwi, poziom „złego” cholesterolu LDL i trójglicerydów.

Czytamy etykiety

Zanim sięgniemy po suszone owoce, warto zwrócić uwagę na ich skład. Najlepszym rozwiązaniem są produkty bez dodatku cukru, syropu cukrowego, soków owocowych i innych substancji, które są powszechnie uznawane za szkodliwe.

Podsumowując, owoce suszone warto wprowadzić do swojej diety. Zawierają one mnóstwo cennych substancji, które korzystnie wpływają na zdrowie i samopoczucie. Należy jednak pamiętać, żeby wybierać produkty bez żadnych zbędnych dodatków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here