Kolory w owocach i warzywach – co oznaczają?

0
232
warzywa i owoce, warzywa, owoce, kolory w warzywach i owocach, zielone warzywa, czerwone warzywa, czerwone owoce, zielone owoce
fot. unsplash.com

Dietetycy zgodnie potwierdzają, że dieta powinna być różnorodna. Dlaczego? Ponieważ nie ma produktu, który dostarczy organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich proporcjach. W jadłospisie w szczególności nie powinno zabraknąć różnokolorowych warzyw i owoców.

Nie ulega żadnej wątpliwości, że warzywa i owoce powinny stanowić podstawę odpowiednio zbilansowanej diety. Są one bowiem głównym źródłem witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W warzywach i owocach znajduje się także sporo błonnika, który ma niezwykle korzystny wpływ na układ pokarmowy. Błonnik przede wszystkim usprawnia jego pracę, zapobiega zaparciom, ułatwia wypróżnianie oraz podnosi uczucie sytości po posiłkach.

Warzywa i owoce podzielono według koloru. Każdy kolor to kopalnia innych cennych składników odżywczych. Należy pamiętać, że podział jest umowny. Nie zmienia to jednak faktu, że w codziennej diecie powinny znaleźć się produkty pochodzące z każdej z tych grup.

5 kolorów warzyw i owoców

warzywa i owoce, warzywa, owoce, kolory w warzywach i owocach, zielone warzywa, czerwone warzywa, czerwone owoce, zielone owoce
fot. unsplash.com

1. Zielony

Substancje:

  • luteina – chroni oczy przed promieniowaniem UV, przeciwdziała chorobom oczu,
  • izoflawony – wykazują działanie antyoksydacyjne,
  • sulforafan – ma właściwości antynowotworowe, chroni przed rozwojem chorób układu sercowo-naczyniowego,
  • izotiocyjaniany – neutralizują wolne rodniki, działają przeciwzapalnie i antybakteryjnie.

Zielone owoce i warzywa to m.in. szpinak, groszek, kapusta, brokuł, brukselka, cukinia, awokado, kiwi, ogórek.

2. Czerwony

Substancje:

  • likopen – działa przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie, zwalcza wolne rodniki,
  • kwas elagowy – wykazuje właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, chroni komórki przed uszkodzeniem,
  • antocyjany – mają pozytywny wpływ na układ krążenia, pomagają w walce z wirusami i bakteriami,
  • hesperydyna – uszczelnia i uelastycznia ściany naczyń krwionośnych, jest silnym antyoksydantem,
  • kwercetyna – zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy, poprawia pamięć, wykazuje właściwości przeciwzapalne.

Czerwone owoce i warzywa to m.in. pomidory, papryka, wiśnie, truskawki, maliny, granaty, żurawina, arbuz.

3. Żółty i pomarańczowy

Substancje:

  • alfa-karoten – należy do silnych antyoksydantów,
  • beta-karoten – wspomaga odporność, korzystnie wpływa na cerę,
  • kryptoksantyna – wykazuje działanie antyoksydacyjne,
  • luteina,
  • hesperydyna.

Żółte/pomarańczowe owoce i warzywa to m.in. dynia, marchew, brzoskwinie, ananas, kukurydza, banany, morele, melon, mango, pomarańcze.

4. Biały

Substancje:

  • allicyna – wspomaga trawienie, wzmacnia odporność, pomaga w zwalczaniu infekcji,
  • glukozynolany – mają działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, chronią przed stresem oksydacyjnym,
  • kwercetyna.

Białe owoce i warzywa to m.in. gruszki, cebula, czosnek, kalafior, szalotka, por.

5. Fioletowy

Substancje:

  • resweratrol – działa ochronnie na naczynia krwionośne, obniża ryzyko rozwoju nowotworów, hamuje utlenianie „złego” cholesterolu,
  • flawonoidy – wykazują właściwości antyalergiczne i antynowotworowe, zapobiegają chorobom układu krążenia, regulują poziom cholesterolu,
  • antocyjany – działają ochronnie, wzmacniają naczynia krwionośne, osłabiają działanie wolnych rodników.

Fioletowe owoce i warzywa to m.in. borówki, jeżyny, bakłażan, winogrona, śliwki, aronia, czarne porzeczki, jagody.

Ile warzyw i owoców jeść każdego dnia?

warzywa i owoce, warzywa, owoce, kolory w warzywach i owocach, zielone warzywa, czerwone warzywa, czerwone owoce, zielone owoce
fot. unsplash.com

Według zaleceń powinno się spożywać około 5 porcji warzyw i owoców dziennie (ok. 400 g). Warto sięgać po produkty z różnych grup kolorystycznych. Pozwoli to dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych substancji.

Warzywa i owoce można dodać do każdego posiłku. Maliny, truskawki, jabłka, borówki, gruszki, czy też banany doskonale wzbogacą słodkie owsianki, naleśniki, omlety, gofry czy inne potrawy śniadaniowe. Cukinię, pieczarki, paprykę, cebulę, czosnek, pomidory bądź brokuły można dodać np. do najróżniejszych sosów czy dań jednogarnkowych. Co więcej, praktycznie każde warzywo doskonale sprawdzi się w sałatce. W kuchni trzeba kombinować, próbować nowych smaków. Dzięki temu dieta nigdy nie będzie nudna i niesmaczna.

Reasumując, pełnowartościowa, różnorodna dieta to klucz do dobrego zdrowia i samopoczucia. W jadłospisie oczywiście nie powinno zabraknąć owoców i warzyw w różnych kolorach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here