IIFYM – nowa moda czy skuteczna dieta?

0
213
dieta iifym, iifym, if it fits your macros, dieta na redukcję, dieta na masę, dieta odchudzająca, najlepsza dieta, zdrowa dieta, jadłospis iifym
fot. unsplash.com

Wiele osób utożsamia słowo „dieta” z mnóstwem ścisłych zasad i restrykcji. Wizja jedzenia samej sałaty, ryżu i kurczaka nie napawa optymizmem. Na szczęście istnieje coś takiego jak dieta IIFYM. Ten niebanalny sposób odżywiania ma coraz więcej zwolenników. Na czym polega? Czy warto go stosować?

Zbyt restrykcyjne diety nie są możliwe do utrzymania przez dłuższy czas. Jedzenie w kółko tego samego i zero „odstępstw” może nieźle namieszać w głowie. Szczególnie osobom, które dodatkowo jedzą mniej kalorii, niż wynosi ich zapotrzebowanie, bo chcą schudnąć. Odmawianie sobie wszystkiego zwykle skutkuje rzuceniem się na jedzenie po jakimś czasie, powrót do dawnych nawyków i efekt jo-jo. Co więc zrobić, żeby dieta była efektywna i jednocześnie smaczna i wygodna? Przede wszystkim należy potraktować ją jako zmianę nawyków żywieniowych. Zmianę na lepsze!

Czym jest dieta IIFYM?

dieta iifym, iifym, if it fits your macros, dieta na redukcję, dieta na masę, dieta odchudzająca, najlepsza dieta, zdrowa dieta, jadłospis iifym
fot. unsplash.com

Jest to model odżywiania, który polega na zmianie nawyków żywieniowych. Skrót IIFYM oznacza „if it fits your macros”, czyli „jeśli to pasuje do Twojego makro”. Dieta IIFYM opiera się na liczeniu kalorii i makroskładników. Najważniejsze to mieścić się w swoim dziennym zapotrzebowaniu kalorycznym. To, co będziemy spożywać w ciągu dnia, to kwestia indywidualna. Czy oznacza to, że całe zapotrzebowanie można pokryć fast foodami i słodyczami? Otóż nie. Dieta powinna opierać się na pełnowartościowych, naturalnych produktach, jednak dopuszcza się spożywanie artykułów rekreacyjnych oraz zamianę konkretnych składników na inne z danej grupy. Nie liczy się wyłącznie ilość. Jakość też jest ważna. Chodzi o to, żeby nie popadać w skrajności.

Zasada 80/20

Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie się do reguły 80/20. Polega ona na tym, że w perspektywie tygodnia 80% diety stanowią zdrowe produkty, a pozostałe 20% produkty powszechnie uznawane za mniej zdrowe (np. słodkie płatki śniadaniowe, czekolada, majonez, sosy, ciastka itp.). Jest to doskonała opcja dla osób, które lubią różnorodność i chcą próbować wielu smaków.

Jak to wygląda w praktyce?

Dieta IIFYM to elastyczny model odżywiania, który pozwala na korzystanie ze wszystkich produktów dostępnych na rynku.

Przykładowe posiłki na diecie IIFYM:

  1. Owsianka z orzechami i jogurtem wzbogacona o kostkę czekolady czy 10-15 g słodkich płatków śniadaniowych.
  2. Pełnoziarniste tosty z serem i warzywami posmarowane ketchupem lub majonezem.
  3. Naleśniki z twarogiem i pokruszonym ciasteczkiem.
  4. Zamiana produktów – orzechy włoskie na migdały, płatki owsiane na jaglane, pierś z kurczaka na indyka, kasza gryczana na ziemniaki itp.
  5. Kawałek ciasta po niedzielnym obiedzie.

Czy dieta IIFYM jest skuteczna?

Wiemy już, na czym polega model dietetyczny IIFYM. Warto zatem omówić sobie wady i zalety tej diety.

Zalety diety IIFYM:

dieta iifym, iifym, if it fits your macros, dieta na redukcję, dieta na masę, dieta odchudzająca, najlepsza dieta, zdrowa dieta, jadłospis iifym
fot. unsplash.com
  • brak reżimu dietetycznego,
  • możliwość dopasowania jadłospisu do swoich preferencji,
  • komfort psychiczny nawet na redukcji,
  • różnorodność w kuchni,
  • możliwość próbowania nowych smaków i eksperymentowania w kuchni,
  • mniejsze ryzyko „rzucenia się” na niezdrowe jedzenie,
  • dostarczanie wszystkich niezbędnych składników odżywczych, dzięki rotowaniu produktami,
  • zmiana nawyków żywieniowych, a nie restrykcyjna dieta na jakiś czas.

Wady diety IIFYM:

  • niezrozumienie koncepcji diety i spożywanie zbyt dużej ilości wysokoprzetworzonych produktów,
  • przy źle skomponowanym jadłospisie mogą pojawić się niedobory niektórych składników odżywczych lub problemy ze zdrowiem,
  • obowiązek liczenia kalorii i makroskładników.

Jak widać, system dietetyczny IIFYM ma zdecydowanie więcej zalet niż wad. Mogą stosować go zarówno osoby aktywne fizycznie, jak i te, które nie trenują.

Kto nie powinien stosować takiej diety?

Niestety dieta IIFYM nie sprawdzi się u każdego. Przede wszystkim powinny unikać jej osoby mało asertywne, które nie znają umiaru (np. zamiast 1 kostki czekolady, potrafią zjeść całą tabliczkę) lub zmagają się z zaburzeniami odżywiania (tj. kompulsywne objadanie). W takim przypadku warto chociaż na jakiś czas wprowadzić ścisły „reżim” dietetyczny, żeby odzwyczaić się od złych nawyków żywieniowych. Dieta IIFYM nie jest także przeznaczona dla osób, które muszą ściśle kontrolować to, co jedzą – np. ze względu jakąś chorobę, alergię czy problemy z układem pokarmowym. System „if it fits your macros” nie sprawdzi się także u osób, które nigdy wcześniej nie liczyły kalorii. Na początek warto zasięgnąć porady specjalisty, który pomoże ustalić zapotrzebowanie kaloryczne i podpowie, jakie produkty powinny znaleźć się w odpowiednio zbilansowanej diecie.

Dieta IIFYM stosowana w odpowiedni sposób może przynieść świetne efekty. Należy jednak pamiętać, że nie jest ona zezwoleniem na jedzenie czegokolwiek i w jakichkolwiek ilościach. Jak w każdym innym przypadku, w diecie IIFYM należy włączyć racjonalne myślenie i zachować umiar.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here