13 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o zdrowym stylu życia

0
144
zdrowy styl życia, dieta, zasady zdrowego stylu życia, jak schudnąć, skuteczna dieta na redukcję, trening na redukcję, odchudzanie
fot. unsplash.com

Zdrowy styl życia to jedna z lepszych rzeczy, którą można dla siebie zrobić! Pełnowartościowa, zbilansowana dieta połączona z regularną aktywnością fizyczną i odpowiednim odpoczynkiem to klucz do dobrego zdrowia, wspaniałego samopoczucia i smukłej sylwetki. 

Planujesz przejść na dietę? Chcesz zacząć trenować? Masz chęci i motywację do tego, żeby rozpocząć zdrowy styl życia? To super wiadomość! Na początek powinieneś poznać jego podstawowe zasady.

13 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o zdrowym stylu życia

zdrowy styl życia, dieta, zasady zdrowego stylu życia, jak schudnąć, skuteczna dieta na redukcję, trening na redukcję, odchudzanie
fot. unsplash.com

1. Nauka zdrowych nawyków to podstawa

Bez znaczenia, czy chcesz zgubić zbędne kilogramy, zbudować wymarzoną sylwetkę, czy Twoim celem jest poprawa wyników jakichś badań – nauka zdrowych nawyków to podstawa! Żadna dieta nie przyniesie długofalowych efektów, jeśli będzie stosowana przez chwilę. Racjonalne jedzenie, aktywność fizyczna i dbanie o swój komfort psychiczny powinny na stałe wpisać się w Twój zdrowy styl życia.

2. Sałata, ryż i kurczak to nie wszystko

Racjonalne odżywianie nie opiera się wyłącznie na samych naturalnych, w stu procentach zdrowych produktach. Dieta powinna być różnorodna. W kuchni trzeba kombinować, próbować różnych smaków. Jadłospis powinien opierać się pełnowartościowych produktach (tj. warzywa, owoce, orzechy, tłuste ryby morskie, nasiona, rośliny strączkowe, pełnoziarniste produkty zbożowe, dobrej jakości nabiał, jaja, chude mięso itd.), ale nie może w nim zabraknąć także artykułów rekreacyjnych. Wszystko jest przecież dla ludzi. Najważniejsze to zachować balans i umiar. Kawałek ulubionego ciasta po obiedzie czy pizza zamiast sałatki raz na jakiś czas nie wpłynie negatywnie na Twoje zdrowie i wygląd Twojej sylwetki. Nie sposób odmawiać sobie wszystkiego. Zbyt restrykcyjna dieta nie będzie możliwa do utrzymania przez dłuższy czas.

3. Mrożonki nie są złe

Wiele osób myśli, że mrożone owoce i warzywa pozbawione są jakichkolwiek wartości odżywczych. Nic bardziej mylnego. W mrożonkach znajdują się cenne witaminy, minerały i inne składniki odżywcze! Często są one dużo lepszym rozwiązaniem niż warzywa czy owoce importowane z innych krajów. Warto na nie postawić – szczególnie zimą, kiedy w sklepach brakuje świeżych owoców i warzyw.

4. Węglowodany nie tuczą

Eliminacja węglowodanów z diety nie jest dobrym rozwiązaniem. Są one bowiem głównym źródłem energii. Szczególnie potrzebne są osobom, które są aktywne fizycznie. Im więcej trenujemy, tym więcej węglowodanów będzie potrzebował nasz organizm. Warto jednak postawić na węglowodany złożone.

5. Tłuszcze też nie

Odpowiednia podaż tłuszczów jest tak samo ważna, jak podaż węglowodanów i białka. Stwierdzenie, że tłuszcze tuczą, już dawno zostało obalone. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu – a w szczególności wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które wykazują silne działanie przeciwzapalne. Kwasy omega-3 znaleźć można między innymi w tłustych rybach morskich oraz w orzechach włoskich.

6. 5 posiłków to nie zawsze dobre rozwiązanie

Ilość posiłków w diecie to kwestia indywidualna. Jedna osoba będzie się dobrze czuła, spożywając 5 posiłków, a druga jedząc 2 czy 3. Najważniejsze to mieścić się w swoim zapotrzebowaniu kalorycznym, a na ile posiłków je rozłożymy, to już nie ma tak dużego znaczenia.

7. Nie olewaj snu

Dobry jakościowo sen jest niezwykle ważny! Kiedy śpimy za mało mamy gorsze samopoczucie, spada nasza koncentracja, wzrasta ochota na wysokoprzetworzone produkty i spada sprawność umysłu. Warto więc zadbać o to, aby przesypiać około 7-9h w ciągu doby. To jedna z najważniejszych zasad zdrowego stylu życia.

8. Możesz słodzić kawę

Owszem, cukier nie jest najlepszym rozwiązaniem. Ale przecież są inne substancje słodzące, które nie tylko nie dostarczają żadnych kalorii, ale także mogą mieć korzystny wpływ na organizm – np. ksylitol lub erytrytol.

9. Ile to porcja warzyw/owoców?

Zaleca się, żeby każdego dnia spożywać około 5 porcji warzyw i owoców. Jedna porcja to 80-100 g części jadalnej produktu. Dla porównania: duża papryka waży 230 g, 1 plaster pomidora to 20 g, średnie jabłko – 180 g, a garść truskawek – 70 g.

10. Czytaj etykiety

To, że na opakowaniu danego produktu, jest napisane light czy bio, nie zawsze oznacza, że jego skład zasługuje na piątkę. Warto poświęcić trochę czasu na sprawdzenie w internecie, jakich substancji najlepiej unikać. Taka wiedza z pewnością przyda się podczas robienia zakupów.

11. Trenuj to, co lubisz

zdrowy styl życia, dieta, zasady zdrowego stylu życia, jak schudnąć, skuteczna dieta na redukcję, trening na redukcję, odchudzanie
fot. unsplash.com

Nie lubisz biegać? To nie biegaj! Cardio na rowerku stacjonarnym jest według Ciebie nudne? Więc wybierz interwały! Aktywność fizyczna ma sprawiać przyjemność. Trenuj to, co lubisz. Nie ograniczaj się do jednej aktywności. Próbuj różnych rzeczy.

12. Zdrowie psychiczne też jest ważne

Odpowiedni sposób odżywiania i regularny trening to podstawa. Ale jednocześnie nie można zapominać o swojej psychice. Zdrowy styl życia to także dbanie o swój komfort psychiczny! Znajdź jakąś aktywność, która Cię relaksuje. Postaraj się wyeliminować ze swojego życia stresory.

13. Pij wodę

Dorosły człowiek powinien pić około 30-40 ml wody na każdy 1 kilogram masy ciała. Pamiętaj o regularnym nawadnianiu. Pij często małymi łykami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here