Jak zamienić tradycyjne potrawy w zdrowe wersje?

0
38
zdrowe potrawy, zdrowa dieta, zdrowe zamienniki, zdrowy obiad, fit posiłki
fot. unsplash.com

Brakuje Ci pomysłów na zdrowe potrawy? Nie lubisz nudy w kuchni? Zastanawiasz się, czy jest jakiś sposób na to, żeby z dietetycznego jadłospisu nie eliminować ulubionych posiłków? Wystarczy, że wykorzystasz zdrowsze zamienniki niektórych składników! Dzięki temu będziesz mógł cieszyć się ulubionymi daniami w wersjach fit!

Wiele osób myśli, że zdrowa dieta oznacza rezygnację z dań, które nie są powszechnie uznawane za fit. Mowa między innymi o makaronach z sosami, ciastach, ciasteczkach, pizzach czy burgerach. Niestety całkowita eliminacja ulubionych potraw z jadłospisu może skutkować „rzuceniem się” na jedzenie po skończeniu diety. Zbyt restrykcyjna dieta i odmawianie sobie wszystkiego nie jest dobrym rozwiązaniem. Więc co zrobić, żeby dieta była smaczna i jednocześnie przynosiła oczekiwane efekty?

Zmiana na lepsze – czyli zdrowe potrawy o tradycyjnym smaku

Tradycyjne dania możesz przygotować w wersjach fit. Wystarczy, że niektóre składniki zamienisz na ich zdrowsze wersje. Przygotowaliśmy listę inspiracji kuchennych. Z pewnością znajdziesz tu coś odpowiedniego dla siebie.

Makarony z sosami

To chyba jedne z najpopularniejszych dań obiadowych. Nie tylko są bardzo smaczne, ale także robi się je niezwykle szybko. Niestety sosy na bazie śmietany są często wysokokaloryczne. Jak więc zrobić sos w wersji fit? Zamiast śmietany można użyć jogurtu naturalnego lub greckiego. Świetnie smakują także sosy zrobione na bazie passaty pomidorowej, koncentratu lub pomidorów z puszki. Doskonale sprawdza się także pesto.

Makaron pszenny można zastąpić makaronem pełnoziarnistym. Ich kaloryczność jest podobna, natomiast makarony pełnoziarniste będą mieć więcej błonnika, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

Zamiast tradycyjnego sera żółtego do posypania dania można użyć sera light lub mozzarelli. Ponadto warto nieco zmniejszyć jego ilość.

Nie zapominajmy o tym, żeby zdrowe potrawy z makaronem wzbogacić o ulubione warzywa. Dzięki temu otrzymamy smaczne i przede wszystkim pełnowartościowe dania.

Placki i naleśniki

zdrowe potrawy, zdrowa dieta, zdrowe zamienniki, zdrowy obiad, fit posiłki
fot. unsplash.com

Tłuste mleko można zamienić na wersję 0,5% lub 1,5%, a mąkę pszenną na pełnoziarnistą lub owsianą. Część mąki można zastąpić otrębami lub płatkami owsianymi.

Jako nadzienie do naleśników doskonale sprawdzi się twaróg posłodzony erytyrolem, dowolny jogurt (grecki, naturalny) lub dżem 100% owoców. Takie potrawy można wzbogacić o dowolne orzechy i owoce. Świetnie smakują także z dodatkiem masła orzechowego.

Zarówno placuszki, jak i naleśniki można przygotować w wersji na wytrawnie. Warto do środka masy dodać starte warzywa – np. cukinię czy marchewkę.

Do smażenia najlepiej używać niewielkich ilości oliwy lub oleju rzepakowego.

Ciasta i desery

Tak samo, jak w przypadku naleśników i placków, mąkę możemy zamienić na pełnoziarnistą, owsianą, orkiszową lub inną. Do słodzenia ciast i ciasteczek warto wykorzystać ksylitol lub erytrytol. Doskonałym zamiennikiem dla serka mascarpone jest ricotta, dla twarogu sernikowego – twaróg chudy, a dla czekolady mlecznej – czekolada gorzka lub niesłodzone kakao.

Pizza

Żeby zrobić pizzę w wersji fit, wystarczy zamienić mąkę na pełnoziarnistą, tłusty ser żółty na wersję light albo mozzarellę, a wysokokaloryczny sos na koncentrat pomidorowy z dodatkiem ulubionych przypraw. Do przygotowania spodu do pizzy doskonale sprawdzają się także najróżniejsze warzywa. Dużą popularnością cieszy się na przykład pizza z kalafiora.

Burgery

zdrowe potrawy, zdrowa dieta, zdrowe zamienniki, zdrowy obiad, fit posiłki
fot. unsplash.com

Doskonałą alternatywą dla bułki pszennej są wersje pełnoziarniste, grahamki lub żytnie. Zamiast wołowiny można użyć chudego indyka lub kurczaka. Tradycyjne sosy można zastąpić domowymi wersjami przygotowanymi na bazie jogurtu naturalnego, musztardy lub koncentratu pomidorowego. Pamiętajmy także o dodatku ulubionych warzyw.

Na diecie wcale nie trzeba rezygnować z ulubionego jedzenia. Jak widać, zdrowe potrawy też mogą być smaczne! Wystarczy trochę kreatywności. Wprowadzenie tych niewielkich zmian w kuchni może przynieść znakomite rezultaty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here