Cheat meal i cheat day – czy to ma sens?

0
99
cheat day, cheat meal, oszukany posiłek, diet break, dieta 80:20, zdrowa dieta, odchudzanie, odstępstwo od diety, słodycze na diecie
fot. unsplash.com

Dieta odchudzająca – szczególnie kiedy jest stosowana przez dłuższy czas – może być dość męcząca. Jedzenie w kółko tego samego raczej nie napawa optymizmem. Ciekawym urozmaiceniem diety redukcyjnej jest cheat day lub cheat meal. O co w tym chodzi? Na czym polega cheat day, a na czym cheat meal? Czy ma to jakiś sens?

Podczas redukcji prędzej czy później przychodzi moment, w którym mamy ochotę zjeść coś, czego nie ma w naszej codziennej diecie. Czasem jest to burger, czasem pizza czy kebab, a czasem ogromna miska lodów czy kawałek ulubionego ciasta. I wtedy pojawia się wątpliwość. Czy można pozwolić sobie na małe odstępstwo od diety? Czy to nie wpłynie negatywnie na efekty, które do tej pory udało się wypracować?

Czym jest cheat meal?

cheat day, cheat meal, oszukany posiłek, diet break, dieta 80:20, zdrowa dieta, odchudzanie, odstępstwo od diety, słodycze na diecie
fot. unsplash.com

Najpopularniejszym odstępstwem od diety jest tzw. cheat meal, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „oszukany posiłek”. Podczas cheat meal możemy zjeść wszystko to, na co mamy ochotę. Zwykle stosuje się go raz w tygodniu.

Czym jest cheat day?

Cheat day to zaś cały dzień, w którym możemy jeść to, co chcemy. Można stosować go na przykład raz na 7, 14 czy 30 dni. Czy są to 24 godziny, podczas których możemy jeść wszystko bez wyrzutów sumienia i liczenia kalorii? Nie do końca. Chodzi o to, że możemy pozwolić sobie na więcej, a kalorie liczyć tylko na oko.

Czy to ma sens?

Jeden oszukany posiłek nie wpłynie znacząco na poziom leptyny i greliny w organizmie. Nie pogorszy on gospodarki hormonalnej i nie zepsuje wypracowanych do tej pory efektów. Jest to odstępstwo od diety, które może mieć korzystny wpływ na psychikę. Umożliwia na przykład spokojne wyjście ze znajomymi do restauracji i wspólne zjedzenie posiłku. Pozwala chociaż na jakiś czas przestać myśleć o diecie.

Niestety cheat day ma też swoje minusy. Zbyt restrykcyjna dieta i jedynie małe odstępstwa w postaci cheal meal’ów raz na jakiś czas to nie jest dobre rozwiązanie dieteyczne na dłuższą metę. Może prowadzić to do najróżniejszych zaburzeń odżywiania.

Z ideą cheat day jest taki problem, że nie wszyscy dobrze go interpretują. Wiele osób myśli, że może rzucić się na jedzenie bez żadnej kontroli. Niestety takie zachowania mogą prowadzić do złych relacji z jedzeniem, których następstwem często są zaburzenia odżywiania – np. kompulsywne objadanie.

Najlepsze rozwiązanie – dieta 80:20

cheat day, cheat meal, oszukany posiłek, diet break, dieta 80:20, zdrowa dieta, odchudzanie, odstępstwo od diety, słodycze na diecie
fot. unsplash.com

Dużo lepszym rozwiązaniem od stosowania idei oszukanych dni i posiłków jest dieta 80:20. Polega ona na tym, że 80% jadłospisu stanowią pełnowartościowe, naturalne produkty, a pozostałe 20% – produkty rekreacyjne. Jako produkty rekreacyjne rozumie się słodycze, pizzę, ciasta, wysokokaloryczne sosy, słodkie płatki śniadaniowe itp. Jest to jeden z najbardziej racjonalnych sposobów odżywiania. Dieta opiera się na zdrowych produktach, a więc dostarcza wszystkich składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu – w tym makroelementów, witamin i minerałów. Możliwość spożywania produktów rekreacyjnych działa zaś korzystnie na psychikę. Dieta jest elastyczna i dopasowana do preferencji. Nie odmawiamy sobie wszystkiego, co sprawia, że nie ma czegoś takiego jak podział na „dobre” i „złe” jedzenie. Pozwala to uniknąć wszelkich zaburzeń odżywiania i złych relacji z jedzeniem.

Diet break

A co w przypadku, kiedy na redukcji dopada nas kryzys? Otóż dobrym sposobem na odpoczynek od diety odchudzającej jest diet break. Jest to około 2-tygodniowy okres, podczas którego podnosimy kalorie do swojego całkowitego zapotrzebowania kalorycznego. Jest to idealny czas na odżywienie organizmu i odzyskanie motywacji do dalszego odchudzania. Podczas diet break obowiązują takie same zasady, jak podczas stosowania diety redukcyjnej. Dalej jemy zdrowo i liczymy kalorie. Różnicą jest tylko ilość jedzenia.

Podsumowując, cheat day czy cheat meal to świetne rozwiązania dietetyczne dla sportowców czy osób, które przygotowują się do zawodów sylwetkowych i muszą ściśle kontrolować to, co spożywają na co dzień. U większości osób, które odchudzają się dla siebie, lepiej sprawdzi się stosowanie diety 80:20. Taki system odżywiania ma lepszy wpływ na psychikę niż cheat day czy cheat meal.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here