Omlet, który zawsze wychodzi

0
214
omlet, omlety, jak zrobić omlet, przepis na omleta, zdrowy omlet, omlet na słodko, omlet na wytrawnie, omlet z odżywką białkową, omlet z owocami
fot. unsplash.com

Nie ulega żadnej wątpliwości, że pełnowartościowe, zdrowe śniadanie dodaje energii na cały poranek! Jednym z najpopularniejszych posiłków śniadaniowych jest omlet. Jak go przygotować? Co zrobić, żeby zawsze był smaczny?

Omlet to zdrowy i pyszny posiłek, który można przygotować go na wiele różnych sposobów – zarówno na słodko, jak i na wytrawnie. Ponadto robi się go niezwykle szybko, dzięki temu jest świetną opcją nawet dla zabieganych osób.

Jak zrobić idealnego omleta?

Główny składnik omletów – jajka!

omlet, omlety, jak zrobić omlet, przepis na omleta, zdrowy omlet, omlet na słodko, omlet na wytrawnie, omlet z odżywką białkową, omlet z owocami
fot. unsplash.com

Wysoka zawartość odżywcza omletów przede wszystkim wynika z tego, że ich główną bazą są jajka. Jaja są źródłem witamin z grupy B, witaminy D, żelaza, miedzi i cynku. Ponadto dostarczają niezbędnego do życia cholesterolu oraz pełnowartościowego białka. Białko jaja kurzego jest bowiem uznawane za wzorcowe! Jest łatwo przyswajalne przez organizm i w swoim składzie zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne – czyli te, które muszą być dostarczane z pożywieniem, bo organizm nie umie wytworzyć ich samodzielnie. Jajka nie mają dużo kalorii, dzięki czemu mogą być bez obaw spożywanie na dietach odchudzających (1 średnie jajko ważące 50 g dostarcza 70 kcal i aż 6 g białka).

Najlepszym wyborem do omletów (i nie tylko) są jaja pochodzące od kur wolno żyjących (oznaczenia „0” i „1”). Takie jajka zawierają najwięcej wartości odżywczych.

Pokaż, co masz w środku

Masę jajeczną można połączyć z wieloma różnymi składnikami. Żeby nieco zagęścić omleta, zaleca się dodanie dowolnej mąki (pszennej, pełnoziarnistej, owsianej czy innej), płatków owsianych, otrębów lub odżywki białkowej (która dodatkowo wzbogaci posiłek o białko). Doskonale sprawdzi się także dodatek kakao lub proszku budyniowego bez cukru.

Omleta posłodzić możemy erytrytolem lub ksylitolem.

Jeśli chcemy, żeby omlet wyszedł puszysty, na początku musimy oddzielić białka od żółtek. Białka ubijamy na sztywną pianę, żółtka zaś dokładnie mieszamy z pozostałymi składnikami. Do masy z żółtkami warto dodać odrobinę proszku do pieczenia (dzięki temu omlet wyrośnie jeszcze bardziej). Następnie delikatnie łączymy obie masy szpatułką lub łyżką i smażymy pod przykryciem na dobrze nagrzanej patelni delikatnie posmarowanej tłuszczem. Najlepszym rozwiązaniem jest smażenie na niskiej mocy palnika po kilka minut z każdej strony (ok. 3-5 minut).

Żeby zrobić jogurtowego lub sernikowego omleta, do masy należy dodać dowolny serek/twaróg, a następnie dokładnie wymieszać trzepaczką lub zblendować.

Co jeszcze do środka?

Masę omletową możemy wzbogacić o wiele innych składników. Świetnym pomysłem jest dodanie dowolnych owoców (borówek, malin, jabłka czy banana), pokrojonej gorzkiej czekolady, wiórków kokosowych, nasion chia, czy też siemienia lnianego.

Dzięki temu ten z pozoru zwykły i prosty posiłek może za każdym razem smakować inaczej.

Ostania akcja – dekoracja!

Aby maksymalnie podbić walory smakowe omleta, nie można zapomnieć o ulubionych dodatkach na wierzch. Omleta możemy posmarować dżemem 100% owoców, masłem orzechowym lub dowolnym jogurtem bądź serkiem. Posiłek można wykończyć dowolną posypką – np. z owoców, orzechów, pokruszonej gorzkiej czekolady czy wiórków kokosowych.

Idealne proporcje

omlet, omlety, jak zrobić omlet, przepis na omleta, zdrowy omlet, omlet na słodko, omlet na wytrawnie, omlet z odżywką białkową, omlet z owocami
fot. unsplash.com

Ile dodać jajek, ile mąki, a ile proszku do pieczenia? Doskonale sprawdza się proporcja 2 jajka do 30 g mąki. Możemy oczywiście dodać np. mąkę i odżywkę białkową lub mąkę i kakao zamiast samej mąki. Należy jednak pamiętać o tym, żeby sypkich składników łączenie wychodziło około 30 gramów.

Proszku do pieczenia dodajemy dosłownie odrobinę (1/4 łyżeczki), a substancji słodzącej wedle uznania. Serka lub twarogu można dodać zarówno 20 czy 30 g, jak i 100 czy 125 g. Ilość zależy od tego, jak jogurtowy ma być omlet.

Wszelkie inne dodatki tj. czekolada, owoce czy wiórki dodajemy wedle własnych preferencji. Warto jednak pamiętać, żeby nie przesadzać. Wszystko z umiarem, a omlet wyjdzie przepyszny.

Przygotowanie idealnego omleta z początku może wydawać się skomplikowane. Jednak jest to bardzo proste zadanie, a praktyka czyni mistrza!

Omlety bez wątpienia warto wprowadzić do swojego jadłospisu. Nie tylko są one bardzo smaczne, ale także wyjątkowo zdrowe i pożywne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here